Keresztcsatorna gyakorlatok
Mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok. A gyakorlatok célja többirányú. Hozzászoktat a két kéz külön tevékenységéhez, majd az ellenoldali végtagok ritmusos keresztezett mozgásának kialakításához, végül kéz és láb ritmusos, merőleges ellenmozgását tanítjuk be ugrásokkal kísérve.
• Ellentétes kézfejfordítás
Ellentétesen tartott tenyér és kéz-hátfej ritmusos fordítása. Rossz az azonos váltás, a ritmustalanság, a késve fordítás. Addig kell gyakorolni, amíg automatikussá válik.
• Kézfej váltott csukás nyitás
Egyik kézfej zár, vele egy időben ritmusosan a másik nyit. Szintén csak az automatikus, ritmusos mozdulat az elfogadható.
• Keresztezett kéz-láb, állva és fekve
Végeztessük el a gyerekekkel a szoktató gyakorlatoknál található álló és fekvő „döglött kutyát”
• Térd-könyök gyakorlatok állva és fekve
Ellentétes oldali térd, könyök összeérintés váltott oldalon, állva többször, ha jól megy, akkor lépésben is.
• Két kéz külön munkája
Egyik kézzel egy kis állatot simogasson, másikkal egy másik játékállatkát ütögessen, majd fordítva vagy markolássza az egyik állatot, míg a másikat simogatja.
Egyik kezével a gyerek firkáljon, másikkal doboljon. Ha már jól megy, megadott mintát rajzoljon. Ehhez hasonló feladatokat mi magunk is kitalálhatunk.
• Láb egyszerű alapgyakorlatai
A láb „egyszerű” gyakorlataival hozzászoktatjuk a gyerekeket a lábmunkához. Először csak ezt gyakoroljuk, kézgyakorlat nélkül. Szökdelés helyben, topogás két lábbal, egylábas topogás, körrajzolás egyik vagy másik lábbal, sarok és spicc talajérintés.
• Kéz egyszerű alapgyakorlatai
Most a kézmunkához szoktatjuk a gyereket. Legegyszerűbb a ritmusos taps, törzs előtt. Nehezebb a törzs előtt-hátul, fent-lent. Begyakoroltatjuk a „nem” és „igen” integetéssel. Csak ezután társítsuk a fenn-lenn tapssal, és elől-hátul tapssal, mert ezek nehezek. Ezután sorba vegyük a kéz „egyszerű” gyakorlatait és mindegyiket társítsuk egymás után a lábgyakorlatokkal.
• Ritmusos mozgás kialakítása
A következő gyakorlatokkal kialakítjuk a keresztezett oldali ritmusos mozgást. A gyakorlatok csak akkor jók, ha ritmusossá és könnyeddé válnak. Ülő merőleges gyakorlattal pedig már a kéz-láb merőleges mozgását vezetjük be. Kéz vízszintes-láb függőleges síkban egyszerre mozog és fordítva.
• Térdelésben ellentétes nyújtás
• Járás ellentétes kézráütéssel
• Ugráló járás ellentétes kézráütéssel
• Sarokérintéssel járás
• Indián járás
• Ülő merőleges ellenmozgás
• Ritmusos merőleges ellenmozgás ugrással. Láb nehéz ugrással
Először ismét csak a láb „nehéz” ugrásait tanítjuk be: terpesz-zár, ugrás, haránt terpesz, terpesz-keresztugrás.
Terpeszből elől kereszt, vissza terpeszbe, hátul kereszt, vissza terpeszbe. Ha már jól megy, a „nehéz” ugrásokat egyenként összehozzuk a már begyakorolt „egyszerű” kézgyakorlatokkal. Először mindegyiket tapssal, majd „nem”-mel, „igen”-nel, és óvatosan a fenn-lenn és elől-hátul tapssal.
• Kéz nehéz gyakorlatok
Ezt követően tanítjuk meg a kéz nehéz gyakorlatait:
• Karlendítés test mellett
• Vízszintes kereszt
• Függőleges vállbokszolás
• Vízszintes vállbokszolás
• Malom
Ha a gyermek már biztos a kéz és láb gyakorlatokban, akkor összekapcsolhatjuk a „nehéz” kézgyakorlatokat a „könnyű” lábgyakorlatokkal. Először a tapsolással és a helyben szökdeléssel, majd megyünk sorba a körrajzolásra és a sarok-spiccre. Nehezek ezek a mozgások, trampolinon könnyebbek, ott sikerülhetnek először.
• „Nehéz” kéz és „nehéz” láb együtt
Végül összekapcsolhatjuk a „nehéz” kéz és láb gyakorlatokat, azzal a szabállyal, hogy mindig csak egymásra merőleges munkát végezhet a kéz és láb. Párosítsunk terpeszhez karlendítést, harántterpeszhez vízszintes vállbokszolást, malomhoz a terpesz bármelyik fajtáját, vagy keresztugráshoz a malom bármelyik fajtáját.
A mozgásokat nem elég kivitelezni, a szétesett, nehézkes, ütemtelen mozgás még rossz. A biztos, könnyed, harmonikus, ritmusos mozgás a cél, csak ezután tanítjuk az indián szökdelést, mely a tanulási nehézséggel küszködő gyermekeknek nagyon nehéz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése