2011. január 5., szerda

FINOMMOTORIKA FEJLESZTÉSE

FINOMMOTORIKA FEJLESZTÉSE

A finomabb mozgások létrehozásához kis izomcsoportok izolált, elkülönített irányítását kell elsajátítani. Minél több gátló folyamat (fékezés, megállni tudás) van jelen a mozgásban, annál koordináltabbak a mozdulatok. A finommotorikára lefordítva: minél kisebb izomrészek lefékezésére képes a gyermek, annál fejlettebb a mozgása.
Lemaradás tünetei lehetnek 4-5 éves korban:
• Nem szeret rajzolni, kerüli a vágást, ragasztást, nem vállal aprólékos tevékenységet pl. Lego
• Nem tud lapozni
• Gondjai vannak az eszközök megfogásával, megtartásával (nem tudja a fogás erősségét szabályozni)
• Csörömpöl az eszközökkel, nagy zajjal jár egy eszköz lerakása (ezt az is okozhatja, hogy a tértávolság, térmélység észlelése fejletlen, vagy a két szem hibás összmunkája)
• Nem tud gombolni, kupakot lecsavarni, szemetet lapátra felsöpörni stb. további praktikus tevékenységek

Lemaradás tünetei lehetnek 5-6 éves korban:
• Szalvétát a tartóból nem tudja egyesével kivenni
• Az evőeszközöket nem célirányosan mozgatja
• Zippzár, masnikötés nehezített
• Pézt, korongot nem tud felvenni

A finommotoros fejlesztés lépései
1. Nagymozgások fejlesztése
2. Egyensúlyérzék fejlesztése
3. Szem-kéz (szem-láb) koordináció fejlesztése
4. Finommozgások


FINOMMOZGÁSOK FEJLESZTÉSÉT CÉLZÓ JÁTÉKOS FELADATOK
 Rajzos tevékenységet kerülő gyermekeknek: flakonból vizet csöpögtetve formákat rajzolunk, flakonból víz öntözése jelölt sávon belülre
 Elemlámpa fényének vezetése földre rajzolt vonalakon
 Ujjtorna mutatható énekekkel, mondókákkal ( pl. Hüvelykujjam c. könyv)
 Kéz- és ujjtorna utánzó mozdulatokkal:
o esik az eső: laza ujjmozgatás lefelé fordított tenyérrel
o zongorázás az asztalon
o szaladgálnak a kismanók – mozgatjuk az ujjainkat, beszaladnak a házba – bezárjuk az öklünket
o cicakaparászás az asztalon
o sétálunk a mutató – és középső ujjunkkal az asztalon
o szemüveget készítünk a mutató – és hüvelykujjunkkal
o süt a nap: kezek szétterjesztett ujjakkal a magasba, tenyér kifelé
o laza csuklóval integetés
o ökölben tartott kezek csuklóból csavarása
o két könyökkel az asztalon támaszkodunk, kezek ökölbe, majd nyitás, ujjak terpeszbe, zárva
o ne szakadjon el a lánc: mk. kéz mutató -, és hüvelykujja csippentő helyzetben összekapcsolódik, majd széthúzzuk

 Mozaikolás nagy elemektől az egészen apróig
 Mozaikolás ragasztással
 Papír, alufólia, textil gombóccá gyűrése
 Huzal gyűrögetése, egyengetése, alapformák kialakítása
 Forma kirakása lyukas táblán
 Kartonpapír varrása
 Ceruza sodrása 2 tenyér között
 Kukorica morzsolása, borsó, bab fejtése
 Termények ragasztása
 Érzékelő zacskóban tárgyak felismerése tapintással
 Papírtépés, sodrás 3 ujjal
 Gyurmázás (linzertészta)
o Melengetés, gömbölyítés, lapítás, sodrás
o „Palacsinta” készítése, feltekerése
o Palacsinta formába ujjlenyomatok készítése
o Palacsinta formába apró tárnyak lenyomatainak elkészítése
o Palacsinta formába termények benyomkodása, képalakítás
o formák kiszúrása (sütialap) azok díszítése csokidarával stb. azokban hempergetés ill. „sószóró” háromujjas pergetés
 Hurkapálca tördelése különböző méretben
 Nyírás ollóval: vékonyabb-vastagabb papír, pamutszál, textil
 Átrajzolás zsírpapíron
 Felületek megkülönböztetése és párosítása bekötött szemmel
 Kirakások pálcikával, koronggal, gombbal, terménnyel, mágnessel stb. elképzelés ill. minta után
 Kislabda, pinponglabda, üveggolyó, gyöngy vezetése ujjbeggyel forma körül, sávban
 Feldarabolt képeslapból mozaik kirakása
 Fonal felcsévélése kartoncsőre
 Lego, pötyi, puzzle, geomag (mágneses), formapersely, formaberakó, marokkó
 Fűzőlapok
 Gyöngyök válogatása, felfűzése
 Műanyag palack kupakjának le-feltekerése
 Csavarozás
 Kanállal termények, üveggolyók meregetése pl. desszertes doboz rekeszeibe
 Pohárból pohárba öntögetés
 Öltözködős gyakorlatok
o Ki-begombolás
o Cipőfűzés
o Csomó és masnikötés gyakorlása
o Zokni ki-befordítása
o Ötujjas kesztyű gyors felvétele
 Apró dolgok szétválogatása: bab, lencse, gombok stb.
 Ujjakkal rajzolás lisztbe, homokba
 Ujjbeggyel pecsételő festés
 Színes fejű rajzszög benyomása parafába forma mentén, ill. szabadon formaalakítás
 Gombolyag tekerése
 Csipeszes játékok:
o papírgombócok, felfordított kupakok, textildarabok, pamutszálak felcsippentése, zenére gyűjtése meghatározott helyre pl: a pamutszálak hernyók, mi vagyunk a kismadarak és gyűjtjük a fiókáknak a fészekbe (tornakarika)
o Babaruhák csipeszelése kötélre
o Napocskát, sünit, hernyót készítünk úgy, hogy karton alaplapra csipeszelünk stb.
 Pénz, gombok, korongok, logikai készlet elemei toronybarakása
 Gyűrött papírlapok kisimítása
 Pénz kihalászása vízzel teli tálból
 Korongok, pénz, gombok felszedegetése
 Üveggolyó, gomb, pinponglabda pöckölése
 papírtépés: egyikük eltép egy lapot, továbbadja a felét a szomszédjának, aki ezt megismétli stb.
 szemezgetés: kétféle dolgot kell szétválogatni pl. gomb és bab
 gombok, korongok felszedegetése
 „forró krumpli”-ként pinponglabda, üveggolyó továbbadása társnak két ujjal
 tenyértorony
 „gyors sünigyártás” gyurmába fogpiszkáló szurkálása stb.
 pálcikák, korongok összeszedegetése (felszedés, gyűjtés egy kézben)
 cérnaszálak egy kézzel gombóccá sodrása (sószóró mozdulattal)
 tálban kavicsok, azok között gombok, vagy termények, ezeket kell megkeresni, kiválogatni
 pörgettyű megforgatása
 nyomdázás: tenyérrel, ujjal, parafadugóval, szivacsdarabbal stb.
 …..és természetesen minden kreatív manipulációs ábrázolás: festés, rajzolás, színezés, nyírás, tépés, ragasztás stb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése